IP-telefon eller mobil – hvad skal man vælge?
Det kan være svært at vælge, når valget står mellem mobil og IP-telefon som arbejdstelefon. Der er nemlig fordele og ulemper ved begge, og de to typer af telefoner skaber forskellige muligheder.
Når du skal vælge arbejdstelefon, er det vigtigt at du ser på jeres behov og den daglige arbejdsdag. Tag altid udgangspunkt i en helt normal hverdag, hvis du skal vurdere hvilken telefon der er smartest at investere i.
Mobil som arbejdstelefon
Det er en fordel af have en mobil som arbejdstelefon, hvis du ofte er på farten. Sidder du ikke ved sit skrivebord til daglig, giver det ikke mening kun at investere i en IP-telefon, som du ikke kan tage med dig. Har du ikke en mobiltelefon som arbejdstelefon, men skal kontoret ofte have fat på dig, mens du er på farten, er viderestilling ikke muligt. Du lader dig derfor begrænse hvis du er på farten uden en mobil arbejdstelefon. Alt fra sælgere til håndværkere, som ofte er ude, i stedet for på kontoret, vil nyde godt af en mobilabonnementsløsning.
Du behøver ikke være bange for dårlig dækning, som kunde hos 5tel. Vores mobildækning er rigtig god, hvilket vi ved er vigtigt for dig, når du skal have kunder eller medarbejdere. Med et abonnement fra 5tel benyttes Telenor og Telia’s netværk, som af mange betegnes som Danmarks stærkeste netværk.
Du skal ligeledes ikke være bange for at miste de fordele, som der er ved en IP-telefon. Du mister nemlig ikke den smarte omstillingsfunktion, hvis du vælger mobiltelefonen som arbejdstelefon. Derudover er det muligt at sætte opkaldet på pause samt viderestille til andre medarbejdere.
Husk opladeren til mobiltelefonen
Ulempen ved at vælge en mobiltelefon er, at du konstant skal holde den opladet. Har du ikke opladeren med på farten, og er mobiltelefonen ikke blevet opladet på kontoret, kan du risikere, at du står uden telefon på farten. Dette er naturligvis en ulempe, hvis dine kunder eller medarbejdere skal have fat på dig.
IP-telefon til den faste arbejdsplads
Sidder du derimod på kontoret fast, kan du nyde godt af en IP-telefon. IP-telefonen er fast placeret på skrivebordet, og er derfor altid tilsluttet strøm. Du skal derfor ikke, som ved en mobiltelefon, huske på oplader. Derudover er IP-telefonen altid tilsluttet internettet.
Det er som sagt muligt at viderestille og sætte opkald på pause med en mobiltelefon, ligesom det er på IP-telefonen. Det kan dog være mere overskueligt at viderestille på en IP-telefon. Du har alle knapperne foran dig, hvilket er rart hvis du eksempelvis har mange i kø og derfor er stresset. Derudover har du mulighed for at få mange andre features til din IP-telefon, som gør din arbejdsdag nemmere og mere overskuelig. Du kan eksempelvis se en oversigt over de opkald der står i kø, samt se hvilken kø opkaldet kommer – eksempelvis om kunden har tastet sig videre til salg, receptionen eller kundeservice. Især hvis I besvarer mange opkald fra kunder, er det en klar fordel at have en IP-telefon. Det er nemt at købe et headset, og sætte til IP-telefonen fast. Dermed kan du nemt snakke i telefon, samt klare andre opgaver på samme tid.
Mobil og IP-telefon i samme løsning
Men hvorfor lade dig begrænse? Det behøver ikke være et enten-eller-valg, når du skal investere i arbejdstelefoner. Hos 5tel kan du eksempelvis kombinere IP-telefoni og mobilabonnementer, hvilket er et helt særligt tilbud til vores kunder. Med en sådan løsning kan du både have en IP-telefon stående på skrivebordet samt have en mobil med dig når du er på farten, er på forretningsrejse eller i sommerhus. Det er klart en fordel at lave en kombination af IP-telefoni og mobilabonnementer, og det er klart den mest fleksible løsning til dig, som både går rundt på kontoret, er på farten og bruger tid ved skrivebordet.
Valget er naturligvis dit! Løsningerne kan tilpasses dig. Du ved nemlig selv, hvilken telefonløsning der passer til dig og din hverdag.